header

Blog

Het laatste nieuws

Waarom Google Shopping steeds interessanter wordt voor je webshop

Voor het adverteren bij Google komt er steeds meer ruimte voor Google Shopping advertenties, of beter gezegd Google AdWords Product Listing ads (PLA). Het aantal kliks en vertoningen op Google Shopping advertenties neemt toe en voor veel webshops is dit het beste converterende kanaal om de producten te verkopen.

Wat houdt Google Shopping nu precies in?

Google shopping is een adverteer platform binnen de zoekresultaten van Google. Het is een extra programma naast Google Adwords waarbij op basis van zoekwoorden (tekst) wordt geadverteerd. Bij Google Shopping ads worden hier afbeeldingen, beschrijvingen en prijzen aan toegevoegd zodat men snel kan vergelijken binnen Google. In tegenstelling tot Google Adwords wordt er bij Google Shopping feed niet geadverteerd op zoekwoorden maar op basis van een productfeed die bestaat uit afbeeldingen, productomschrijvingen en een aantal overige attributen. Vervolgens worden de zoekopdrachten van gebruikers door Google vergeleken met de product feed en toont Google een overzicht met verschillende aanbieders van het product. Hierdoor kan de gebruiker op eenvoudige wijze de prijzen van verschillende aanbieders vergelijken en het product bij de gekozen webshop kopen.

Voorbeeldweergave in de zoekmachine
In onderstaande afbeelding zie je de Google Resultaten na het zoeken op ‘Tommy Hilfiger broek’. Hierin is te zien dat de allereerste resultaten, de resultaten uit Google Shopping zijn. In dit voorbeeld zijn er 3 advertenties te zien van de Webshop van Tommy Hilfiger zelf, één van wehkamp en één advertentie van OPEN32. Onder deze shopping-feed zijn de adwords-advertenties zichtbaar. Gevolgd voor de organische resultaten.

Google Shopping


Google Shopping Weergave
Naast de weergave van de Google shopping-feed in de zoekresultaten, bestaat er de mogelijkheid in de ‘Google Shopping-weergave’ te gebruiken. Hierin staan alle adverteerders die op het specifieke trefwoord waar je op zoekt adverteren binnen Google Shopping. In onderstaande afbeelding zie je linksonder dat: A.S. Adventure NL, Adam, Bibloo.nlbol.com, Bomont, De Bijenkorf, Directondergoed, Humpy.nl, Internet Sport and Casuals, Kixx Online, kleertjes.comMiinto.nl, Only for Men en nog veel meer adverteerders, adverteren op de term ‘Tommy Hilfiger Broek’ in Google Shopping.
 

Google Shopping

Pay Per Click

De kosten van Google Shopping worden bepaald door middel van het aantal kliks, zodra er op je advertentie wordt geklikt betaal je hiervoor. Je kunt een maximaal bedrag per dag of periode instellen waarbij geldt dat aanbieders met de hoogst ingestelde bedragen als eerst worden getoond. Aangezien Google Shopping productvertoningen nu door steeds meer adverteerders worden gebruikt, zien we de klikprijs voor deze advertenties in rap tempo toenemen. Waar Google Shopping productvertoningen in het begin vaak nog rendabel waren ook bij lagere conversieratio’s, begint de gemiddelde klikprijs nu dichter in de buurt te komen van de klikprijs van gewone tekstadvertenties. Kliks op Google-productvermeldingen kannibaliseren in bepaalde mate natuurlijk met gewone tekstadvertenties. Bekijk dus goed per product/productgroep welke advertentievorm rendabeler is.

De voor -en nadelen van Google Shopping

Door Google Shopping kan men sneller producten vergelijken waardoor men sneller en gemakkelijker het product gaat kopen. Door een bepaald zoekwoord in te vullen die matcht bij je feed staat je product direct bovenaan in het Google overzicht. Ook is de kwaliteit van je lead groter, doordat men het product al heeft kunnen vergelijken en hiermee bereid is het product bij jou te kopen sla je al een aantal stappen van het oriëntatie proces over.

Het gemakkelijk kunnen vergelijken van het product met andere aanbieders kan, afhankelijk van je verkoopprijs, ook in je nadeel werken doordat de prijs de belangrijkste factor is om te vergelijken voor de consument. Ook ben je relatief veel tijd kwijt om de producten (goed) te uploaden.


Wat heb je nodig om te starten met Google Shopping?

1. Een Merchant-account binnen Google.
Het aanmaken van een Merchant-account in Google is kosteloos en is hier te doen. 

2. Een Google-shopping-feed
Dit is een xml-feed die je vanuit je webshop moet exporteren. Deze productfeed moet alle productinformatie bevatten zoals, de titel, omschrijving, afbeelding en prijs. Let hierbij ook op de EAN-code, G-TIN, of Merchant ID als dit voor jou product van toepassing is. Omdat Google een eerlijke vergelijking wil maken en ook als ‘prijsvergelijk’ wordt ingezet, moet Google wel appels met appels kunnen vergelijken. Zonder deze codes is dit niet mogelijk.

3. Een gedegen strategie
Iedereen is in staat om een Google Merchant-account aan te maken om te starten.  En na wat spelen met instellingen in je webshop moet de export ook wel lukken van de xml-feed. Maargoed, moet je nu je hele productaanbod in Google Shopping laden?, zet je Google Shopping doorlopend in? of gebruik je het actiematig ?, Hanteer je dezelfde prijzen als normaal in je shop ? en hoeveel budget zet je eigenlijk in per klik of weergave van je product? Allemaal vragen die belangrijk zijn om helder te hebben voordat je Google Shopping campagne start.

Wil jij ook starten met Google Shopping voor jouw webshop? Wij helpen je graag en kunnen je uitstekend adviseren!