header

Blog

Het laatste nieuws

SEO optimalisatie anno 2023

In 2023 staan social media en mobile nog volop in de belangstelling. Het is echter belangrijk om SEO voor je website niet te vergeten. Zoekmachines zijn nog steeds één van de belangrijkste mediums om verkeer en conversies te genereren. Hoe presteert jouw website op het gebied van SEO? Check de punten hieronder.

Er zijn 4 cruciale punten die een grote invloed hebben op de zoekmachineprestaties van je website:

-Sitestructuur
-Content
-Techniek
-Autoriteit

Ondanks dat bovengenoemde punten al jaren bekend zijn, laten veel websites op deze factoren nog veel steken liggen. Een gemiste kans! Door kleine aanpassingen op één van deze gebieden kunnen grote resultaten worden geboekt. Hoe zit het met jouw website? Wanneer heb jij voor het laatst gecontroleerd of je website op SEO gebied nog voldoet?

Het is belangrijk om periodiek je website langs te gaan en zo nodig aanpassingen te verrichten. Maar waar begin je? Ondanks dat er veel informatie over SEO voorhanden is, bestaat er toch veel onduidelijkheid hoe je je website moet optimaliseren voor SEO. Deze checklist zal je helpen een indruk te krijgen van de SEO status van je website.

Sitestructuur

– De website heeft een logische, hiërarchische structuur;
– De thema’s die het belangrijkst zijn staan hoog in de sitestructuur;
– De beschikt over kruimelpaden die de positie van de huidige pagina in de sitestructuur aangeven;
– Vanaf elke webpagina is het mogelijk via hyperlinks naar alle bovenliggende niveaus in de structuur te gaan;
– De url’s zijn een een-op-een weergave van de sitestructuur;
– Elke pagina is vanaf de homepage binnen drie klikken bereikbaar;
– Op productpagina’s staan hyperlinks naar domein- en homepagina;
– Op domeinpagina’s staan hyperlinks de homepage en alle producten/ diensten in het domein.

Content

– Binnen Google Analytics is site search ingeschakeld, de rapporten worden gebruikt om nieuwe zoektermen te vinden;
– De statistieken uit Adwords worden gebruikt om zoektermen te vinden die conversies opleveren om de site te optimaliseren;
– Hyperlinks bevatten focuszoektermen van de pagina waarnaar gelinkt wordt;
– Kopteksten worden op een juiste wijze toegepast;
– Tekst is onderverdeeld in leesbare alinea’s met eigen tussenkopjes;
– Tekst is minimaal 400 woorden en maximaal 1500 woorden lang;
– Voor elke pagina zijn de title tags en mate descriptions uniek;

De meta descriptions;
– Zijn voor elke pagina uniek ingevuld;
– Zijn maximaal 150 teken (inclusief spaties);
– Bevatten een call-to-action;
– Bevatten de focuszoekterm;
– Zijn activerend geschreven, met als doel dat mensen klikken op dit zoekresultaat.

De title tags:
– Zijn voor elke pagina uniek;
– Zijn max 65 tekens;
– Begint met de focuszoekterm.

De focuszoekterm komt terug in de:
– Title tag
– Meta description
– Url van de pagina
– H1 kop
– Bodytekst
– Zoektermen worden door zoekwoordonderzoek bepaald
– Alle pagina’s hebben een authentieke focuszoekterm
– Elke pagina behandelt één onderwerp

Techniek

– De laadtijd duurt niet langer dan 2 seconden;
– Er is een scheiding van HTML(structuur) CSS(opmaak) en Javascript(functionaliteit);
– De website is niet afhankelijk van Flash;
– CSS en Javascriptbestanden zijn extern geplaatst;
– Title tags en meta descriptions zijn aan te passen vanuit het CMS.

Url’s:
– De url’s zijn statisch en bevat zoekwoorden;
– De zoekwoorden in de url’s worden gescheiden door koppeltekens;
– De url’s zijn aan te passen in het CMS;
– Producten die in meerdere domeinen zitten hebben slechts één, unieke url;
– De homepage is niet via verschillende url’s te benaderen;
– Er is een xml sitemap geupload naar de Google Webmaster Tools;
– Aan afbeeldingen kan attribuut alt worden toegevoegd in het CMS;
– De site is aangemeld bij de Google Webmaster Tools.

Autoriteit

– Er wordt actief gewerkt aan het verkrijgen van likes en retweets;
– De site bevat social sharing buttons;
– Regelmatig wordt nieuwe content geplaatst;
– Er worden regelmatig persberichten met hyperlinks naar de website verspreidt;
– Er wordt actief gewerkt aan like- en linkbuilding;
– Er veel links vanaf websites die gerelateerd zijn aan de eigen website;
– De linkteksten bevatten focuszoektermen.

Wanneer je website over de punten beschikt dan heb je een goede basis om je SEO-activiteiten verder uit te breiden. Natuurlijk zijn er meerdere aspecten waar je naar kunt kijken bij SEO en hoeft deze lijst niet leidend te zijn. Mocht je toch op veel tekortkomingen komen, of bovenstaande allemaal abracadabra voor je zijn, kan het handig zijn om een SEO-specialist of bureau hiervoor in te schakelen. Let hierbij wel op! Vrijwel elk internetbureau noemt zich vandaag de dag ‘SEO-specialist’ maar zijn dit vaak lang niet. Hier zitten veel rotte appels tussen. Bij externe hulp is het belangrijk dat je vraagt naar referenties en informeert hoe te werk wordt gegaan. Maar een fractie van die bureau’s of specialisten zijn namelijk echt goed. SEO is namelijk echt een vak!

Béyonit beschikt over een team van 3 SEO-specialisten die op hun beurt allemaal hun eigen discipline kennen. Bestaande uit SEO-copy, On Page-SEO activiteiten en Backlinking. Heb je vragen over je website of webshop, of weet je niet waar je moet beginnen? Béyonit biedt elke klant een vrijblijvende SEO-scan en optimalisatierapport. Iets voor jou? Meldt je dan aan via onze link. Laat hierbij je contactgegevens achter + URL waar we naar moeten kijken.

Ik meldt me aan voor een vrijblijvende SEO-scan.