header

Blog

Het laatste nieuws

Checklist: Hoe start ik een webwinkel?

Je hebt een idee voor een webwinkel. Maar waar begin je? Veel goede ideeën stranden omdat de uitwerking te moeilijk lijkt. Niets is minder waar, dankzij deze checklist met tips om je eigen webwinkel te starten. Zie het starten van een webwinkel als een echte baan en ruim er voldoende tijd voor in. Kies minstens een dag(deel) per week uit waarop je de komende tijd aan de slag gaat met de voorbereiding en uitvoering van jouw eigen webwinkel. Houd je daar ook aan. Wat je dan gaat doen? Dat lees je in deze checklist “een webwinkel starten”.
 

Businessplan en marktonderzoek
Begin bij het begin. Maak een plan voor jezelf en zet op papier wat je met je webwinkel wil gaan bereiken. Zo voorkom je dat jouw plan verwatert. Een webwinkel heeft immers de grootste kans van slagen als het is gericht op één thema. Hierbij hoort ook marktonderzoek. Surf eens op het internet en zoek wat er allemaal al bestaat voor de markt die jij wil betreden. Stel jezelf daarvoor de volgende vragen: 

  • Wie is mijn doelgroep?
  • Welke producten ga ik voeren?
  • Welke diensten bied ik aan?
  • Hoe onderscheid ik mij t.o.v. de concurrentie?

Domeinnaam de webwinkel kiezen
Welke domeinnaam heb je in gedachten? Dekt deze ook de lading van wat je doet (diensten) of verkoopt (producten / artikelen)? En is de domeinnaam ook nog beschikbaar? Het is aan te raden om de domeinnaam overeen te laten komen met de naam van jouw organisatie. Houd hier dus rekening mee!

Webwinkel bouwen
Nadat je een domeinnaam hebt uitgekozen, kun je aan de slag gaan met het bouwen van de website. Er zijn programma's waarmee je in een mum van tijd zelf een site in elkaar hebt gezet, zonder dat je er al te technisch voor hoeft te zijn. Maar je kunt er ook voor kiezen om alles te laten doen. Wanneer je de site laat bouwen, check dan vooraf goed of het cms-systeem dat de bouwer gebruikt begrijpelijk is. Het is immers niet de bedoeling dat de bouwer jou voor iedere kleine wijziging een rekening stuurt.

Betaalsysteem kiezen
Het moment van de eerste betalende klant in jouw online winkel is nog ver weg, maar dit is toch het moment om na te denken over het betaalsysteem dat je wilt gaan gebruiken. Er zijn vele opties mogelijk. Onderzoek goed wat voor jou de voor- en nadelen zijn van online kassamodules. Wellicht dat het door jouw gekozen systeem achteraf invoeren betekent dat de hele website herbouwd moet worden. Dat kost veel ergernis, geld en tijd.

Hosting van de webwinkel
Om te zorgen dat de gebouwde site en bijbehorende domeinnaam ook daadwerkelijk te bezoeken is voor de online klant, moet je site op een server staan. Verreweg de meeste mensen besteden dit uit aan een hostingprovider. Zo heb je er geen omkijken naar. Wil je het toch zelf doen, let er dan wel op dat je genoeg capaciteit in huis hebt om een dagelijkse stroom bezoekers aan te kunnen.

Webwinkel vullen
De website vullen is erg leuk om te doen, maar zorg dat het goed gebeurt. Voorkom dat klanten gefrustreerd wegklikken of - nog erger - teleurgesteld het product retourneren. Dit levert nieuwe bezoekers en dus potentiële klanten op.

Prijsstrategie bepalen
Op internet is de concurrentie groot. Je hoeft immers niet heel veel te kunnen om een webwinkel te beginnen. Om jezelf te onderscheiden moet je dus een goede prijs / kwaliteitsverhouding bieden. Dat betekent niet dat je altijd onder de prijs van de concurrent moet duiken. Er zijn genoeg andere manieren om de klant voor je te winnen en er toch nog wat aan te verdienen. Denk dus bewust na over het prijskaartje dat je aan ieder product hangt.

Aankoopovereenkomst maken
Het moment is daar; de eerste klant in jouw webwinkel. Een mooi moment, dit is immers waar je het allemaal voor hebt gedaan. Maar wat komt er bij dit proces eigenlijk kijken? Een aantal punten waar je op moet letten zijn:

  • Voldoet het bestelproces aan de wettelijke vereisten: kortom, geen verrassingen achteraf wat betreft voorwaarden of extra kosten en het is bij iedere stap duidelijk voor de klant hoe hij nog onder de deal uit kan komen.
  • Orderbevestiging sturen: zolang er geen orderbevestiging de deur uit is gegaan, kan de koper onder de aankoopovereenkomst uitkomen. Verstuur dus zo snel mogelijk een mail met alle relevante gegevens.
  • Licht de klant in over de vervolgprocedure: vooral de vraag hoe lang het duurt voordat hij het product ontvangt is belangrijk. Door automatisch hierover te briefen, voorkom je dat klanten aan de telefoon hangen of mails verzenden.

Optimale bedankpagina
Een bedankpagina kan je meer opleveren dan je denkt. Door de pagina die getoond wordt na een geslaagde koop effectief in te richten, zorg je dat de klant terugkomt voor een herhaalbezoek of misschien wel vrienden overtuigt ook bij jou te komen shoppen. Belangrijkste tip is om niet te veel te willen. Bepaal je hoofddoel en vraag je af wat je het liefst wilt dat je klant nu doet. De aankoop met vrienden delen, zich aanmelden voor de nieuwsbrief of op de valreep nog een relevant product of een extra dienst afsluiten?

Leveren van product
De klant heeft betaald of althans zijn (digitale) handtekening onder het contract gezet. Nu is het jouw taak om te zorgen dat het product bij de klant op de mat komt te liggen. Daarvoor is het handig om voor een betrouwbare post- of pakketdienst te nemen. Je hebt de keus uit verschillende bedrijven en verschillende verzendopties. In beginsel geldt: hoe duurder de verzending, hoe meer je ervan gegarandeerd bent dat alles goed gaat. Voordat je het pakket verzendt, moet je overigens zorgen dat alle bestelde producten in de doos zitten. Daarnaast ben je verplicht om de factuur en de algemene voorwaarden eraan toe te voegen.

Aftersales
Je hoopt natuurlijk alleen maar tevreden klanten te hebben. Helaas kan het altijd voorkomen dat een klant niet tevreden is. Hij bedenkt zich binnen de wettelijke bedenktijd, het product is niet of beschadigd geleverd of het gaat stuk binnen de garantieperiode. Onder al deze omstandigheden ben jij de eerste contactpersoon. Het is dan aan jou als ondernemer om het probleem naar behoren op te lossen.

Keurmerken voor webwinkels
In Nederland zijn verschillende keurmerken te vinden die zich richten op webwinkels. Veel online winkels zijn aangesloten bij een keurmerk. Het geeft de consument een veiliger gevoel wetende dat je aangesloten bent bij een grotere organisatie. In sommige gevallen is het meer schijnzekerheid, maar zolang het werkt kun je daar wel je voordeel mee doen. Zeker als veel onbekende klanten je site bezoeken, is het aanvragen van een keurmerk aan te raden.