header

Blog

Het laatste nieuws

De 7 Principes van Cialdini

7 Principes van Cialdini gebruiken om je conversie te boosten

Marketing: is het niet dat magische domein waar overtuigingskunst een centrale rol speelt? Stel je voor dat je een klant probeert te overtuigen van de noodzaak van een nieuw product. Soms gaat het erom de consument te laten inzien dat hij echt een nieuwe regenjas nodig heeft, omdat de oude niet langer waterdicht is. En soms, als je een regenjas verkoopt, is het cruciaal om te onderstrepen dat jouw regenjas niet alleen modieus is, maar ook veel langer meegaat dan alle andere merken.

Robert Beno Cialdini, een man geboren in 1945, is niet zomaar een naam uit de geschiedenisboeken. Zijn uitgebreide onderzoek aan Stanford University en de verdiensten als emeritus hoogleraar Psychologie en Marketing aan de Arizona State University hebben hem een plek in de schijnwerpers gegeven.

Voordat zijn iconische boek "Invloed: De Psychologie van Beïnvloeding" in 1984 de boekhandels raakte, was Cialdini al een grote naam in academische kringen. Maar dit boek bracht zijn kennis naar de massa.

De tijd van vóór het internet en online marketing

Bij de verschijning van Cialdini's boek was online marketing nog niet aanwezig. Het concept van internet bestond slechts in de gedachten van enkele vooruitstrevende technologen.

Kunnen de principes die Cialdini in 1984 beschreef ons nu nog steeds helpen om een hogere conversieratio te bereiken? Of is de kennis die Cialdini destijds deelde ondertussen hopeloos verouderd?

De kern van marketing blijft hetzelfde

Toen het internet zijn intrede deed in de tweede helft van de jaren '90, dachten velen dat dit een geheel nieuw tijdperk inluidde. De term "nieuwe economie" werd vaak genoemd, waarbij men geloofde dat alles anders zou worden.

Natuurlijk, wie verlangt er nog naar dagen waarin je zaterdagen lang door de stad moest struinen op zoek naar een nieuwe waterkoker? En wie kan er nu nog zonder zijn mobiele internetabonnement?

Niettemin blijft onze biologische aard onveranderd, hoe geavanceerd onze technologie ook is. Hoewel onze communicatiemiddelen zijn veranderd, blijven onze behoeften grotendeels dezelfde. Wat ons in 1984 aandreef, is niet wezenlijk veranderd.

Hoe kunnen de 7 Principes van Cialdini je helpen bij het behalen van meer conversies?

Het conversiepercentage is een van de cruciale KPI's waarop online marketeers worden beoordeeld. Door slim gebruik te maken van Cialdini's 7 Principes kun je je contentstrategie optimaliseren voor betere conversieresultaten.

1. Wederkerigheid - Geven voordat je ontvangt

Het menselijk verlangen om terug te geven wat ons wordt gegeven, zit diep geworteld in onze natuur. Vroeger werden we verleid met gratis monsters in winkels. Nu ontvangen we gratis e-books, informatieve nieuwsbrieven of waardevolle SEO-/SEA-audits van online marketeers. Door deze waardevolle content weg te geven, ontstaat er bij de ontvanger vaak een verlangen om iets terug te doen - bijvoorbeeld een dienst afnemen of een product kopen.

2. Commitment en consistentie

Cialdini's tweede principe, commitment en consistentie, benadrukt dat mensen geneigd zijn om consistent te handelen. Als we eenmaal een standpunt innemen, voelen we de drang om daarbij te blijven. Door bezoekers van onze website kleine stappen in de gewenste richting te laten zetten, zoals het aanmelden voor onze nieuwsbrief, vergroten we de kans dat ze uiteindelijk tot aankoop overgaan.

3. Sociaal Bewijs

Het derde principe, Sociaal Bewijs, stelt dat mensen aannemen dat als anderen iets doen, het wel juist zal zijn. Dit zie je overal terug: als collega's overuren maken, voelt het ongemakkelijk om vroeg te vertrekken. Als een restaurant vol zit, zal het eten wel goed zijn. In online marketing is dit te bereiken met klantreviews en testimonials.

Een goed voorbeeld van Social Bewijs is booking.com. Op booking.com staan de volgende twee sociale beïnvloedingsprincipes prominent in beeld:

  • Beoordeling van de accomodatie (8,5 met 974 beoordelingen)
  • 2 keer geboekt in de het afgelopen uur

4. Autoriteit

Ondanks dat we onszelf graag als onafhankelijk zien, zijn we gevoelig voor autoriteit. We luisteren eerder naar iemand met een titel of expertise. We associëren betrouwbaarheid vaak met autoriteit. Deze dynamiek kunnen we benutten in onze marketing, bijvoorbeeld door de expertise van Beyonit in de verf te zetten.

5. Sympathie

Cialdini's vijfde principe is sympathie. Mensen hebben de neiging om sneller overtuigd te worden door personen die ze aardig vinden. Het creëren van een positieve band met potentiële klanten, bijvoorbeeld via een authentieke "Over ons"-pagina, vergroot de kans op overtuiging.

6. Schaarste

Het principe van schaarste, Cialdini's zesde, benadrukt dat zeldzaamheid verlangen opwekt. Door beperkte aanbiedingen te doen, zoals Apple met hun iPhone of Sony met de PlayStation 5, spelen we in op ons aangeboren gevoel voor drang. Hierdoor stijgt de bereidheid om snel actie te ondernemen.

Een ander veel gebruikt voorbeeld van schaarste wordt eveneens veelvuldig door booking.com ingezet. Door aan te geven dat er nog maar een bepaald aantal kamers beschikbaar zijn bij een hotel.

7. Eenheid

Het laatste principe, eenheid, betreft onze neiging om ons te laten beïnvloeden door groepsgenoten. Door communities te creëren of te ondersteunen, kunnen we dit principe aanwenden om verbondenheid te kweken en overtuiging te vergroten.

Conclusie: Cialdini's principes blijven waardevol!

Hoewel de wereld en technologie in een snel tempo veranderen, blijven Cialdini's principes relevant. In een tijdperk van digitale marketing en online verbinding, bieden ze marketeers nog steeds waardevolle inzichten om hun doelgroep effectief te bereiken.